Tambang feri Pulau Pinang dicadang dinaikkan


GEORGE TOWN: Suruhanjaya Pelabuhan Pulau Pinang (SPPP) bercadang membuat semakan tarif bagi perkhidmatan ferinya.


Jurucakap SPPP berkata mengikut cadangan itu, kadar tambang motosikal bakal dinaikkan dari RM2 kepada RM3.50, kereta dari RM7.70 kepada RM9, pejalan kaki dari RM1.20 kepada RM2 dan basikal dari RM1.40 kepada RM1.50 sen.


Beliau berkata orang ramai boleh mengemukakan pendapat mengenai kenaikan itu sebelum atau pada 2 Mac sebelum keputusan muktamad dibuat.


SPPP telah mengeluarkan notis hebahan sejak semalam dengan pekelilingnya turut diletakkan di terminal feri di sebelah pulau dan tanah besar.


E-mel turut boleh dihantar ke zalina@penangport.gov.my.


Jurucakap itu berkata harga tiket bermusim untuk pelajar turut dicadang dinaikkan kepada RM6 daripada RM3 manakala dewasa kepada RM50 daripada RM30.



Beliau berkata bagi lori dua gandar empat tayar, ia dicadang untuk dinaikkan kepada RM20 daripada RM13.20 sementara bagi lori dua gandar enam tayar, kepada RM40 daripada RM27.50.


Para pengguna mempunyai pandangan berbelah bahagi mengenai perkara itu. S.Suresh, 43, menyifatkan kenaikan itu adalah mendadak dan bakal membebankan pengguna.


“Memang tambang tidak berubah sudah lama. Tetapi jangan naik banyak sangat, naik setakat 50 sen sudah memadai. Saya naik motosikal guna feri enam hari seminggu, pergi dan balik, bayangkan tambang yang terpaksa saya bayar,” kata penghantar surat ini.


Mohd Nawawi Mohd Radzi, 36, berkata beliau berulang alik dari Kepala Batas ke George Town antara tiga hingga empat kali seminggu, jadi kenaikan tambang biar berpada-pada.


“Feri pengangkutan yang boleh dikira paling murah dan senang. Kalau guna Jambatan Pulau Pinang, takut kita terperangkap dalam kesesakannya,” katanya.


Peniaga dari dari Butterworth, Yuen, 49, berkata beliau terkejut dengan cadangan kenaikan itu, tetapi tidak ada pilihan dan terpaksa menggunakan feri.


“Dalam seminggu, dua kali saya datang ke pulau untuk ambil stok barang. Tambang bagi kereta, RM8 sudah cukup, tidak perlu sampai RM9,” katanya. – TRP



Post a Comment

 
Top